Autoberging

Autoberging

Hooikammer Autoberging

Hooikammer Autoberging verzorgt alle soorten berging van personenauto’s, motoren, bestelwagens, vrachtwagens en bijzondere voertuigen – 24 uur per dag en 7 dagen per week. Dit doen wij voor verzekeraars, particulieren, dealer- en transportbedrijven door heel Europa. In de regio Overijssel, Drenthe en Friesland verzorgen wij daarnaast de berging voor zowel nationale als internationale alarmcentrales, de politie en Rijkswaterstaat.

Hieronder bespreken we alle belangrijke zaken omtrent het bergen van auto’s: van autoberging na een ongeluk, overige vormen van autoberging, de regels betreffende autoberging en de kosten ervan.

088 – 24 24 724
info@hooikammerautomotive.nl
Wist u dat de afsleep van uw auto volledig gratis is naar aanleiding van schade?
Autoberging

Autoberging na een ongeval

Wanneer een auto betrokken raakt bij een ongeval op de weg is het belangrijk dat de auto – om de veiligheid van andere weggebruikers te garanderen – zo snel mogelijk van de weg komt. Hier schiet Hooikammer Autoberging te hulp. We hebben door de jaren heen veel ervaring met het bergen van auto’s en beschikken over sleep- en takelwagens om auto’s zo snel en veilig mogelijk van de weg te krijgen.

We verzorgen ook zware berging van bijvoorbeeld op zijn kant geraakte vrachtauto’s. Meer hierover leest u op de pagina vrachtwagenberging en busberging.  

Overige vormen van autoberging

Behalve het bergen van schadeauto’s na een ongeval, bergen we ook auto’s voor bijvoorbeeld verzekeraars, gerechtsdeurwaarders en de Belastingdienst. Denk hierbij onder andere aan in beslag genomen auto’s.

Bij Hooikammer Autoberging bent u verzekerd van een snelle service en we vinden voor elk bergingsprobleem een oplossing op maat.

Gecertificeerde autoberging

Wij zijn een volledig gecertificeerd bergingsbedrijf: dit betekent dat we een zogeheten ‘eerste berging’ van voertuigen (na een ongeval) uit mogen voeren op elke plek langs de weg, dus ook op een autosnelweg.

Bij een ongeval brengen we de auto naar een door u gewenste locatie, of eerst naar een van onze vestigingen, zodat u de tijd heeft om te beslissen wat er met de auto moet gebeuren.

Kosten autoberging

Wanneer u ten minste WA-verzekerd bent, worden de kosten voor het bergen van uw auto betaald door uw autoverzekeraar. De schuldvraag van het ongeval speelt hier geen rol in. De eerste 3 dagen van stalling zijn altijd kosteloos, daarna worden er kosten in rekening gebracht.

Laat ons daarom zo spoedig mogelijk weten wat er met uw voertuig moet gebeuren na de berging, eventueel in overleg met uw verzekerings- of leasemaatschappij.

088 – 24 24 724
info@hooikammerautomotive.nl

Wilt u gebruik maken van onze bergingservice of heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag. 

Ik heb een aanrijding gehad op de snelweg, wat doe ik?

Kunt u verder rijden?

Rij indien mogelijk door naar een veilige plek, zoals bijvoorbeeld een parkeerplaats. Neem vervolgens contact op met het alarmnummer van uw verzekeraar of bel ons direct op via 088 – 24 24 724. Is er sprake van acuut gevaar voor u of voor andere weggebruikers? Bel dan 112.

Kunt u niet verder rijden?

  • Plaats uw auto op de vluchtstrook, zet uw alarmlichten aan en draai de voorwielen naar de vangrail toe.
  • Neem samen met eventuele inzittenden plaats op een veilige plek achter de vangrail.
  • Zet een gevarendriehoek ongeveer 100 meter achter uw auto.
  • Bel uw verzekering of bel ons direct op via 088 – 24 24 724.
  • Is er sprake van acuut gevaar? Bel dan 112.

Wanneer u belt om een ongeval op de autosnelweg door te geven, is het belangrijk om uw locatie te weten. De nodige informatie vindt u op de hectometerpalen langs de snelweg. Hier vindt u het wegnummer, de rijrichting, het hectometernummer en eventueel een markering voor een op- of afrit.

Ik heb een aanrijding gehad op een niet-snelweg, wat doe ik?

Kunt u verder rijden?

Rij dan door naar de eerstvolgende veilige plek, zoals bijvoorbeeld een parkeerhaven of een tankstation. Regel daar de afhandeling met het schadeformulier van uw verzekering of neem direct contact met ons op via 088-2424724.

Kunt u niet verder rijden?

Parkeer dan uw auto in de berm, zet uw alarmlichten aan en draai de voorwielen naar de berm toe. Verlaat de auto aan de kant van de berm. Neem vanaf een veilige plek contact op met het alarmnummer van uw verzekering om een berger te laten komen, of bel ons rechtstreeks op 088-2424724.

Politie

Voor de berger is het niet van belang dat de politie erbij is geweest. Wilt u toch dat de politie komt? Bel dan 0900-8844 (geen spoed, wel politie). Is er sprake van acuut gevaar? Bel dan 112.

Wat kan ik doen als ik sta te wachten op de hulpdienst?

Nadat u (via uw verzekering) een berger of hulpdienst heeft ingeschakeld, kunt u de volgende dingen alvast doen:

  • Denk goed om uw eigen veiligheid en de veiligheid van anderen.
  • Bewaar uw rust! Van de schrik kunnen de emoties soms hoog oplopen. Maar niemand veroorzaakt natuurlijk met opzet een aanrijding. Ga daarom altijd respectvol met de tegenpartij om.
  • Begin met het invullen van het schadeformulier. Met een duidelijk en volledig ingevuld schadeformulier zorgt u voor een vlotte afhandeling met de verzekeraar.
Hoelang duurt het bergen van mijn auto?

Een auto met pech kan voor gevaarlijke situaties zorgen op een weg of snelweg. Onze prioriteit is daarom om uw voertuig zo snel en veilig mogelijk te bergen. Eenmaal ter plekke is het opladen van de auto een kwestie van enkele minuten. Zo is de weg snel weer vrij en kan het overige verkeer weer ongehinderd doorstromen.

Wie betaalt het bergen van een auto na een aanrijding?

Wie betaalt het bergen van een auto na een aanrijding?

Ieder voertuig met tenminste een WA-verzekering, is ook automatisch verzekerd voor de bergingskosten na een aanrijding. Deze kosten worden dus betaald door uw verzekeraar. De schuldvraag is hierbij niet van belang en deze kosten hebben géén invloed op uw no-claim of eigen risico.

Wegslepen vanaf een autosnelweg

Staat u op een autosnelweg? Dan wordt de berging naar de eerstvolgende veilige locatie door Rijkswaterstaat betaald.

Stalling na bergen

Indien u de auto na een berging laat stallen op een van onze terreinen, dan worden de eerste 3 dagen meestal vergoed door uw verzekering. Voor de dagen daarna worden er per dag kosten in rekening gebracht. Laat ons daarom zo spoedig mogelijk weten wat er met uw voertuig moet gebeuren na de berging, eventueel in overleg met uw verzekerings- of leasemaatschappij.

Wat kost het bergen van mijn auto?

Indien u tenminste WA-verzekerd bent, worden de kosten voor de berging betaald door uw verzekeringsmaatschappij. De schuldvraag is hierbij niet van belang. Bergings- transportkosten naar een leveradres hebben géén invloed op uw no-claim of eigen risico.

Moet ik kosten voorschieten van een berging?

Nee, u hoeft zelf niets voor te schieten. De berger stuurt de rekening voor de berging en het transport direct door naar uw verzekering.

Kan mijn auto met pech of schade ook op mijn huisadres worden afgeleverd?

Ja, het is mogelijk om uw auto thuis af te leveren. Het is hierbij van belang dat er iemand aanwezig is op het moment van aflevering voor het aftekenen van de vrachtbrief.

 

Let op: via uw verzekering heeft u één keer recht op transport. Dit betekent dat wanneer uw auto bijvoorbeeld thuis is afgeleverd, het niet door uw verzekering wordt vergoed indien deze alsnog naar een schade- of garagebedrijf gebracht moet worden. Bedenk dus van tevoren goed waar u uw auto wil laten afleveren!

Hoe kan ik een afleveradres voor mijn voertuig doorgeven?

Wanneer Hooikammer Autoberging uw voertuig als gevolg van pech of schade veilig heeft gesteld, is het van belang dat u ons zo spoedig mogelijk laat weten waar wij uw auto moeten afleveren. Uw verzekeraar vergoedt vaak de eerste drie dagen stalling, daarna kunnen de stallingskosten aan de voertuigeigenaar belast worden. U kunt het afleveradres voor uw auto mailen naar info@hooikammerberging.nl of bel naar 088-2424724.

Lease auto’s

Rijdt u een leaseauto? Overlegt u dan altijd eerst met uw leasemaatschappij waar uw auto naartoe getransporteerd kan worden.

Afstand doen van uw voertuig

Wilt u afstand doen van uw voertuig, dan verzoeken wij u om het volledige kentekenbewijs inclusief overschrijvingsbewijs bij ons in te leveren. Als er een deel van het kenteken mist, kunt u een RDW formulier bij onze vestiging tekenen. Wij zorgen ervoor dat uw voertuig naar een demontagebedrijf wordt afgevoerd. U ontvangt de RDW-vrijwaring binnen vijf werkdagen per post.

Wie betaalt de schade aan mijn auto?

Wie de schade na een ongeval moet betalen, hangt af van wie schuldig is aan de schade en van de dekking van uw verzekering. Autoschade veroorzaakt door derden wordt verhaald op de verzekering van de andere partij. Schade die u heeft veroorzaakt aan anderen wordt vergoed vanuit uw eigen WA-verzekering. Heeft u zelf schade veroorzaakt aan uw eigen voertuig? Dan hangt de vergoeding af van uw polisvoorwaarden. Bekijk hiervoor uw polis of neem contact op met uw verzekeraar.

Hoe kom ik op mijn bestemming na een aanrijding?

Afhankelijk van uw pechhulpverzekering wordt vervangend vervoer of een taxi betaald door uw verzekeraar. Vaak wordt een enkele rit vergoed, bedenk daarom van tevoren waar u naartoe wilt, want een tweede rit is voor uw eigen rekening.

Waar kan ik een vervangende auto regelen?

Een vervangende auto via uw verzekering

In de meeste gevallen wordt vervangend vervoer aangeboden vanuit uw pechhulpverzekering. Wij bieden diverse leenauto’s aan waarmee u snel weer op weg kunt! Bekijk de polisvoorwaarden van uw pechhulpverzekering voor de dekking of neem bij twijfel contact op met uw verzekeraar.

Vervangende auto van het schadeherstelbedrijf

In veel gevallen krijgt u van het bedrijf waar u uw auto laat repareren een vervangende auto. Deze leenauto krijgt u bij de meeste bedrijven pas mee zodra uw schadeauto is afgeleverd en u moet de leenauto weer inleveren zodra de schade aan uw eigen auto is hersteld.

Hoe moet ik een vervangende auto terugbrengen?

Een vervangende auto moet altijd schoon en met een volle tank worden ingeleverd. Ook wanneer u maar een klein aantal kilometers heeft gereden en de tankmeter nog ‘vol’ aangeeft, moet u de auto toch aftanken.

Wat is de levertijd voor een transport binnen Nederland?

De levertijd is gewoonlijk binnen vijf werkdagen. Een andere leveringstermijn of opslag tussendoor kunnen in overleg worden gerealiseerd. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een oplossing op maat.

Wat is de levertijd voor een transport vanuit het buitenland?

De levertijd vanuit het buitenland is gewoonlijk binnen tien werkdagen. Een andere bezorgingstermijn of tijdelijke opslag kan in overleg worden gerealiseerd. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een oplossing op maat.