Elektrische auto’s en waterstof
  • 27 februari 2019
  • 323

Elektrische auto’s en waterstof

Plan Hooikammer is zo nieuw, dat er geen regelgeving is

De stalling van op den duur 3000 elektrische auto’s die hun energie terug leveren aan het net en het maken van waterstof voor grotere voertuigen, dat is het doel van Hooikammer Automotive aan de Uithofsweg in Rouveen. Nog dit jaar start de bouw van de eerste onderdelen van dit megaproject.

De SGP in de Staten van Overijssel en ook de gemeente Staphorst hopen er een landelijke pilot van te maken. Het punt is namelijk dat de plannen zo revolutionair zijn, dat regelgeving ontbreekt. Daarom doet de provincie moeilijk, hoewel ze nu wel lijkt te gaan schuiven.

Chris Stoffer, Kamerlid van de SGP, bracht vrijdag een bezoek aan Meppel en Staphorst. Ook de directeur van de Reno, Eddy Veenstra, was erbij, net als vertegenwoordigers van de Nederlandse Verwarmingsindustrie, Statenlid Gert Harm ten Bolscher en wethouder Lucas Mulder. Bij De Haan Consulting kregen ze een presentatie over de plannen van Hooikammer Automotive.

Arjan de Haan en Dirk Kwakkel lichtten het megaproject toe. Hooikammer trekt de kar, maar een consortium aan bedrijven haakt aan, Presham geheten: Platform Renewabele Energy, Storage, Hub, Autonomous Mobility. Webasto, New Energie Coalition, Hooikammer, en Bureau de Haan participeren in het project. Tussen Groningen waar aardbevingen het omhooghalen van gas op losse schroeven zetten en Parijs, waar het Klimaatakkoord werd gesloten, ligt Staphorst, waar een novum zijn beslag krijgt, klonk het vrijdag.

De kern: de opslag van maximaal 3000 elektrische auto’s in de zuidpunt van de gemeente Staphorst en die als accu gebruiken voor levering aan het net en het maken van waterstof om dit in de nabije toekomst via het gasnet van Rendo te mengen met groengas voor huishoudens. Waterstof is een goede vervanger van aardgas en veel grotere voertuigen als vrachtwagens, bussen en tractoren draaien op den duur op waterstof. Een elektrische bus of truck heeft geen zin. Je vervoert dan alleen maar accu’s. Het doel is dit niet alleen in Staphorst te gaan doen, maar ook op nog veertien andere locaties in het land, als het kan met mobiele units, een soort verzameling van tientallen laadpalen. Dit concept is klaar.

Energiehub
Autoberging Hooikammer en het autotransportbedrijf aan de Oude Rijksweg groeien uit hun jasje. De ondernemer kwam twee jaar geleden met het plan een van de grootste zogeheten energiehub van Europa te bouwen. Over een aantal jaren heeft het merendeel van de auto’s een stekker. Hooikammer verwacht er maximaal 3000 te kunnen opslaan voor een aantal weken. Zoveel elektrische auto’s vormen een enorme accu. Overdag kan je ze opladen via zonne-energie en ’s nachts leveren al die auto’s stroom aan het net.

Hooikammer is van plan om op een perceel van 4,5 hectare een enorm, zij het laag gebouw neer te zetten waar 3000 auto’s aan laad- en ontlaadpalen staan. Op het dak liggen 22.500 zonnepanelen die de accu’s overdag opladen. De productie van waterstof via elektrolyse komt daar dus bij. Het gasnet van Rendo dat precies op deze plek loopt, komt voor Hooikammer en Rendo goed uit. Rendo ziet er ook brood in. Ook de NS is geïnteresseerd omdat op deze manier een nabij gelegen trafostation kan worden voorzien van groene stroom en dat past in de duurzaamheidsambities van de spoorwegen.

Rechtszaak
Een buurman aan de Uithofsweg is kritisch. Hij spande een rechtszaak aan. De rechter gaf de vergunningverlener (de gemeente) gelijk. Hoger beroep loopt, maar Presham is ervan overtuigd dat alles door kan gaan. Dit jaar de start van de bouw.

Fotobijschrift: Arjan de Haan licht het project toe.

Bron: Meppeler Courant van 26 februari 2019
Foto: Frens Jansen

© Copyright 2018 | Hooikammer Automotive